“Focus bracht nieuwe energie in ons team.”
Interview met Peter Beukers, communicatieadviseur gemeente Borger-Odoorn
14 maart 2023 - José van Santen
“Het onderzoek van communicatie bij gemeenten van Renata en Aart was onze trigger”, vertelt Peter Beukers. “Het was alsof wat daarin stond, precies over ons ging. Van daaruit zijn we ons gaan verdiepen in de methodiek Communiceren met focus. Daar vonden we wat we nog niet wisten, dat we zochten. Deze aanpak sloot precies aan bij de gesprekken die we met het MT voerden. Bijvoorbeeld over wat we wel en niet kunnen doen met de capaciteit die we hebben. En waar onze prioriteiten zouden moeten liggen. “
Over het team Communicatie van gemeente Borger-Odoorn
De gemeente Borger-Odoorn heeft ongeveer 26.000 inwoners. Bij de gemeente werken zo’n 250 mensen en team Communicatie heeft 4,5 fte. Het college van Borger-Odoorn ziet grote maatschappelijke opgaven op de gemeente afkomen. Binnen die opgaven vervult communicatie een sleutelrol. Daarom heeft het college extra communicatieformatie mogelijk gemaakt. Met daarbij de afspraak met team Communicatie om inzichtelijk te maken hoe de formatie dan precies wordt ingezet.
Wat heeft het traject voor jullie (tot nu toe) opgeleverd?
“We merken dat het nieuwe energie in het team heeft gebracht. Door vanuit prioriteiten te kijken, verdeel je de taken op een andere manier. En als communicatieprofessionals voelen we meer ruimte om bij communicatieprioriteiten voor een acht te gaan, in plaats van dat we álle ballen met zesjes in de lucht proberen te houden.”
Wat bleek voor jullie de meest bruikbare tip of het meest bruikbare instrument te zijn?
“Eigenlijk gebruiken we nu doorlopend het afwegingskader. Bij ieder verzoek dat we binnenkrijgen, doorlopen we de vragen. Dat betekent niet dat we het altijd en overal zwart-wit toepassen, maar we werken dan op zijn minst in de geest ervan.”
Waar staan jullie nu en wat is de volgende stap?
“We staan nu op het punt om de methodiek nog wat systematischer aan te pakken, dus het nog meer als leidraad te gebruiken. Denk aan het in kaart brengen van hoeveel uren de werkzaamheden kosten. Dus hoeveel uren je per communicatieprioriteit nodig hebt, maar ook waar bijvoorbeeld de vaste tijd in gaat zitten. Daarnaast gaan we binnenkort in gesprek met het MT en het college om toe te lichten wat we de komende tijd precies willen gaan doen.”
Wat is tot nu toe het lastigste om tot focus te komen?
“Waar het ’t meest wringt, is dat theorie en praktijk niet altijd overeenkomen. Je wilt zoveel mogelijk via de methodiek werken, maar in de praktijk krijg je niet altijd gelijk. En tja, dan kan het voorkomen dat je een klus tóch moet oppakken, ook al komt-ie niet ongeschonden door het afwegingskader. Maar de aanpak maakt sowieso ons verhaal beter. Bijvoorbeeld bij projecten waarvan we toch al twijfelden of ze bij ons hoorden. Zowel de organistie als wijzelf weten dat deze een volgende keer niet meer passend zijn.”
Waar ben je persoonlijk het meest blij mee?
“De methodiek brengt veel herkenbaarheid en je voelt je gesterkt in de keuzes die je maakt. Renata en Aart brengen een grote hoeveelheid kennis, kunde en ervaring mee. Het is prettig om over het vak te praten en te merken dat andere gemeenten ook met vergelijkbare uitdagingen kampen. Dat en de methode zelf hebben gezorgd voor goede energie in het team.”
Welke gouden tip wil je collega’s van andere gemeenten geven?
“Wat me opvalt, is dat de methodiek niet alleen helpt om je werk beter te doen, maar ook om je team beter te laten draaien. Je hebt de gezamenlijke afspraak om als team anders te gaan werken. Het zorgt ervoor dat mensen beter kunnen doen wat bij hen past.”
Wil je nog een andere top of tip meegeven aan Renata en Aart of aan de lezers?
“Wat top is, zijn de herkenbaarheid en de concrete toepasbaarheid van de methode. Dat is heel prettig. Een tip zou zijn om het tijdsmodel nog te verrijken met een gedetailleerder overzicht van de uren. Dat doen we nu zelf en moet duidelijker inzichtelijk maken waar de uren in gaan zitten. Daar zijn ook MT en bestuurders gevoelig voor. En een kleinere tip: ik heb me weleens afgevraagd of ‘prioriteringskader’ niet passender is dan ‘afwegingskader’. Ik denk dat het in de de discussie met de organisatie helpt als je minder denkt vanuit ja/nee en meer over volgorde, eerst dit en dan dat.”
Team Communicatie van Borger-Odoorn met Renata en Aart.
Leerkring ‘Communiceren met focus’
Ben jij nieuwsgierig naar ervaringen van andere (overheids)organisaties?
Word dan lid van de Leerkring ‘Communiceren met focus’! We organiseren drie bijeenkomsten per jaar, waarin je kennis en ervaring kunt delen met collega’s. Daarnaast ontvang je vier keer per jaar een nieuwsbrief met inzichten en tips.